Het idee voor dit project ontstond op het moment dat de horeca voor de tweede keer in lockdown moest ten gevolge van de Corona pandemie op 17 oktober 2020
Ik begreep dat dit heel ingrijpend zou zijn voor deze ondernemers. Er was ook veel ongeloof en onbegrip: “Waarom nu weer?” en “Waarom wij?”. Eens te meer omdat er veel geïnvesteerd was in onder andere beschermingsmateriaal, kleinere tafels ...
Ondernemers willen vooruit, plannen smeden en klanten tevreden stellen … dat werd plots allemaal in de kiem gesmoord. Daarbij hadden de meesten nog een financiële kater overgehouden aan de eerste lock-down.
Ik voelde met hen mee, wilde hen een stem en een gezicht geven. Een portret waarin ze enerzijds hun grieven, anderzijds hun fierheid en passie konden laten zien. Om het haalbaar, regionaal en dicht bij mezelf te houden koos ik voor de Aarschotse Horeca.
Enkele bevriende ondernemers beten de spits af en de foto’s werden gedeeld op sociale media. De portretten werden ongelooflijk goed onthaald en #horecaah werd al gauw iets waar stadsgenoten iedere dag naar uitkeken.
Ook ik wil ondernemen, bezig zijn. Creativiteit is mijn redding. Dat zie je bij vele andere ondernemers terug. Door inventief, creatief en vernieuwend uit de hoek te komen houden ze zich recht. Daarom ben ik heel dankbaar dat ik deze ondernemers heb kunnen portretteren.
Berten,
Fotograaf